Promoting eARTh – Művészeti módszerek a klímaoktatásban

Evelin és Ricsi beszámolója a nemzetközi Erasmus+ tréningről

Mivel a Deák17 Galéria kiállítási témáival, foglalkozásaival rendszeresen irányítja a gyermekek, fiatalok figyelmét társadalmi és környezeti problémák felé, így remek lehetőségünk adódott a fejlődésre a Promoting eARTh nemzetközi Erasmus+ tréninggel. A projekt témája a művészeti módszerek alkalmazása a környezetvédelmi témák oktatásában, valamint ezek megfelelő kommunikációja. Evelin a múzeumpedagógiai, Ricsi pedig a kommunikációs oldalról közelítette meg a témát. A tanult módszereket pedig a 2024-es nyári táborainkban fogjuk alkalmazni!

A tréning a tenerifei Puerto de la Cruz-ban valósult meg 2024. június 9. és 15. között a spanyol Asociación Para La Participación, Oportunidad Y Desarrollo szervezésében.

MI IS AZ AZ ERASMUS?

Az Erasmus+ az Európai Unió oktatást, képzést, ifjúságügyet és sportot támogató programja. Az Erasmus+ program egyik kulcstevékenysége a tanulók, szakemberek, oktatók, civil társadalmi szervezetek és oktatási intézmények munkatársainak mobilitását támogatja, így lehetőséget nyújt a külföldi tanulásra és/vagy szakmai tapasztalatszerzésre. A projekt költségeit teljes egészében az Európai Unió állja, a küldő szervezetünk pedig az a magyaralmási Európa Ifjúsága Egyesület volt, akikkel a májusi Európai Uniós Világjáró Gyerekek programon már együttműködtünk.

A Promoting eARTh projekt az Erasmus+-on belül az ifjúságsegítők mobilitása programba tartozik, melynek célja a fiatalokkal dolgozó szakemberek továbbfejlesztése non-formális tanulási módszerekkel. A tréning során előtérbe kerül a jó gyakorlatok cseréje, új módszerek elsajátítása élményalapú tanulás során és a (közös) utómunka előkészítése.

A TRÉNING CÉLJA

Jelen tréning fő célkitűzése a különböző klímavédelemmel kapcsolatos témák oktatása volt, művészeti módszerekkel, valamint mindennek az effektív online kommunikációja.

A programon 22 résztvevő dolgozott együtt Európa különböző országaiból (Magyarország, Szerbia, Horvátország, Lettország, Észtország, Románia, Spanyolország, Franciaország, Németország, Hollandia, Lengyelország, Ciprus, Dánia).

KÖZÖSEN A LABIRINTUSBAN

A program első napján ismerkedéssel, csapatépítéssel indult a közös munka. A csapatépítő módszerek közül érdemes megemlíteni a labirintusos gyakorlatot. A gyakorlat elején az egyik facilitátor röviden lerajzolt egy labirintusformát, amit a csoportnak rekreálni kellett a földön akkora méretben, hogy a csoport minden tagja be tudjon menni a labirintus közepébe. Ez a módszer remekül rávilágít, hogy a csoportból ki milyen gyorsan reagál a megoldandó kihívásokra, ki milyen szerepet vállal, ki irányít, ki követ, és mindez milyen folyamatokat indít el a résztvevőkben.

A KLÍMAVÉDELEMRŐL OKOSAN, DE ÉRTHETŐEN

Az 5 napos non-formális tréningen ezután körbejártuk a főbb klímavédelemmel kapcsolatos témákat (környezetszennyezés, vízhiány, elsivatagosodás, klímaváltozás, erdők pusztulása). A foglalkozás során kiscsoportokban megvitattuk és kipróbáltuk, hogyan lehet a legideálisabban átadni ezeket az információkat a különböző cél- és korcsoportoknak. Egyikünk csoportja a környezetszennyezés témát kapta, és a kommunikációval mi a 8-12 éves korú gyerekeket céloztuk meg, és képregényes kommunikációs eszközöket válogattunk (szennyezés mint főgonosz, Mr. Green mint főhős, stb). Ezzel a foglalkozással egyrészt mi is jobban megértettük a klímavédelem sokszor bonyolult, túl tudományos és elvont témáit, másrészt megtanultuk ezek megfelelő átadását is.

MŰVÉSZETI MÓDSZEREK A KLÍMAOKTATÁSBAN

Egy másik foglalkozáson különböző művészeti módszereket próbáltunk ki a klímaoktatásra vonatkozóan. A résztvevőkből három csoport alakult (zene, színház, vizuális művészetek). A Galéria két munkatársa utóbbit választotta, így itt elsőkörben egy land art és upcycling elemeit vegyítő installációt alkottunk. Alapanyagoknak a hotel környékén fellelhető szemetet és ágakat, leveleket gyűjtöttünk. Témának a kihalás szélén lévő állatfajokat választottuk, így végül egy elefántot alkottunk meg.

Egy másik foglalkozáson a fast fashion témájára hívtuk fel a figyelmet. Itt használt ruhákat javítottunk fel, amiket egy divatbemutatón mutattunk be egymásnak.

SZEMLÉLETVÁLTÁS

A tréning egyik másik programján a klímavédelem különböző kommunikációs stratégiáit vizsgáltuk. Felvázoltuk a különbséget a hibáztató, agresszív kommunikáció (pl. A húsfogyasztás miatt szorul vissza az esőerdők nagy része.) és a támogató, közösségfókuszú és cselekvésre késztető kommunikáció között (pl. Közösen egy zöldebb jövőért.) A foglalkozás második felében művészeti módszerekkel jelenítettük meg a kommunikáció két formáját. A mi csoportunk egy szemléletváltásra késztető installációt hozott létre, amin az egyik irányból az EGO felirat látható, agresszív, piros színekkel, égő erdőkkel és füstölgő házakkal, a másik irányból pedig az ECO szót lehet kiolvasni tele zöld, békés természeti képekkel.

ÜZENJ FOTÓVAL!

A projekten kipróbáltuk az ún. PhotoVoice módszert is. A PhotoVoice során a résztvevők először körbejárják az adott témát egy bevezető beszélgetéssel. Ezt követően egyénileg vagy 2-3 fős csoportokban lehet témákat keresni, és azokról fotót készíteni. A módszer lehetőséget ad a résztvevőknek a szemléletváltásra, a témához kapcsolódó problémák felfedezésére, és a fotóval való rávilágítására. A fotó kiválasztása után egy rövid 1-2 mondatos üzenet felírása egészíti ki a PhotoVoice alkotást. A résztvevők által készített és kiválasztott fényképek felhasználásával a résztvevők nemcsak reflektálhatnak a téma okaira, de felfedezhetik az ehhez kapcsolódó érzelmeiket és tapasztalataikat is. A mi témánk a klímavédelem volt, ehhez kapcsolódó fotótémákat kerestünk városszerte.

A tréningen a közös tanulás és munka során remek kollégákat ismertünk meg Európa több országából, reméljük, még találkozunk! A lehetőséget köszönjük az Európa Ifjúsága Egyesületnek, a P.OD. Association-nek és az Erasmus+ programnak.