VIMM36

Gyerekrajzok, vizuális nevelés és innovációk a digitális tananyagfejlesztésben

2021.10.16. – 09:00

Szeretettel meghívjuk Önt és minden kedves érdeklődőt a VIMM36 (Vizuális Mesterpedagógus Műhely) eseményre, ahol a téma ezúttal a Gyerekrajzok, vizuális nevelés és innovációk a digitális tananyagfejlesztésben lesz, illetve az esemény keretei adnak otthont Kárpáti Andrea könyvbemutatójának és a szerzők összefoglalóinak a vizuális kultúra okostankönyvsorozat fejlesztéséről.
Ajánljuk minden érdeklődő rajztanárnak, óvópedagógusnak, kreatív szülőnek!

Időpont: 2021.10.16. szombat 9.00-12.30
Helyszín: Deák 17 Gyermek és Ifjúsági Művészeti Galéria (1052 Budapest, Deák tér 17.)
Regisztráció: Az űrlap kitöltéséhez kattintson ide!

A regisztráció alkalmával lehet igényelni a Magyar Rajztanárok Országos Egyesülete (MROE) által kiállított 5 kreditet érő igazolást, amelyet a résztvevők a helyszínen vehetnek majd át.

 További információ a Facebook-eseménynél.

Program

9:00-09:45
Kárpáti Andrea DSc
a Budapesti Corvinus Egyetem, Kommunikáció és Szociológia Intézetének egyetemi tanára, a Vizuális Kultúra Kutatócsoport vezetője  

Könyvbemutató
Kárpáti Andrea (2019). A gyermekrajztól a fiatalok vizuális nyelvéig: fejlődés, fejlesztés, értékelés. Budapest: Akadémiai Kiadó., DOI: 10.1556/9789634543626,
A könyv a Magyar Elektronikus Referenciamű Szolgáltatás (MeRSZ), az Akadémiai Kiadó elektronikus alapműveinek gyűjteményében a partner egyetemek és főiskolák hallgatói és oktatói számára ingyenesen hozzáférhető, a rajztanár képzésben tankönyvként használt.
WEB, WEB

9:50-10:20
Klima Gábor
Budapesti Eötvös József Gimnázium, vizuális kultúra és média tanár. Vizuális neveléskutató (ELTE PPK NDI) és tananyagfejlesztő.
WEB

Digitális kreativitásfejlesztés okostankönyvek segítségével
Az okostankönyv látványos újító programja többek között a digitális kreativitás fejlesztésére irányul. Tantárgyközi együttműködéseket, projektalapú pedagógiai megközelítést és innovatív, interdiszciplináris szemléletet tükröz.
Az előadásban ismertetjük az okostankönyvek készítésének folyamatát és koncepcióját, a 3D tervezéssel és nyomtatással foglalkozó lecke felépítésén keresztül. Bemutatjuk a tankönyvek innovációit, valamint az okostankönyv függelékeit, különböző kapcsolódó tartalmait.

10:25-11:00
Gaul Emil PhD, DLA
nyugalmazott egyetemi tanár, tananyagfejlesztő
 
Tevékenység térbeli gondolkodás és tárgyalkotás fejlesztéséhez
A térszemléletet és konstruáló képességet fejlesztő feladatok sok előkészítést igényelnek. Ebben a válogatásban kifejezetten olyan tevékenységeket, feladatokat ajánlok a most elkészült okostankönyvekből, amelyeket megkönnyítik ezt a munkát. Az előadást a tervlapok és a kész modellekről vagy tárgyakról készült fotók gazdagítják.

11:00-11:20
Kávészünet

11:20– 11:45
Dévai Zsófia
textiltervező iparművész, vizuális- és környezetkultúra szakos tanár (Budai Rajziskola, Budapest School), tananyagfejlesztő (Oktatás Hivatal), művészetterapeuta

Korszerű tervezői szemléletmódot bemutató projektek a vizuális kultúra okostankönyvekben
A digitális tankönyvek tartalmából válogatva a tervezői attitűd megismerését és gyakorlását segítő feladatokat ismertetünk. A projektek életszerű helyzeteket jelenítenek meg. A diákok találkoznak az egyedi- és közösségi tervezés fogalmával, a hírterjesztés és kampánytervezés komplex folyamataival. Értékmentő, restauráló programokat is ajánlunk a fenntarthatóságra figyelve. Alkotófeladataink és témafeldolgozásaink elsősorban az érettségire való felkészülést segítik, de támpontot adhatnak művészeti egyetemekre való jelentkezéshez is.

11:50 – 12:30
Dani-Pallósi Ágnes
információs menedzser, szerkesztő, tananyagfejlesztő

A vizuális kultúra mint támogató és integratív tantárgy
Az utolsó előadás a felsőbb, érettségire felkészítő évfolyamoktól struktúrájában eltérő 7-es, 8-as és a 10-es évfolyamos fejlesztést mutatja be. A digitális tankönyvek illeszthetők az általános és középiskolai tanmenethez, az egyes leckék a pedagógiai céloktól függően akár a heti egy kötelező tanóra, akár hosszabb projektmunka keretében megvalósíthatók. Az okostankönyv igyekszik a vizuális művészet jelenségeit a diákok számára könnyen értelmezhető formában, digitális kompetenciáikat folyamatosan fejlesztve bemutatni, értelmezni. Reflexiójukat friss és olykor szokatlan alkotófeladatok formájában fejezhetik ki. A bemutatón két leckét tekintünk át, megismerve a könyv speciális szekcióit: az egyik világhírű műalkotások elemzésével és újragondolásával foglalkozik, a másik az emojik, gifek és mémek világával.