Tel-Aviv városának történeti központja 2003 júniusa óta az UNESCO Világörökség részét képezi. A tengerparti izraeli város páratlan, több mint 4000 Bauhaus-épületből álló építészeti örökséggel büszkélkedhet. A TEL-AVIV FEHÉR VÁROSA című kiállítás, mely Tel-Aviv városának rendezésében jött létre, 2004 óta járja a világot, Róma, London, Helsinki és számos további helyszín után első alkalommal mutatkozik be most Magyarországon, a Deák17 Galériában. A kiállításban a Fehér Város leghíresebb épületei és építészetének története számos fotón, tervrajzon, maketten, 3D animáción és videón keresztül válik láthatóvá. A tárlathoz kisebb kiegészítő szekció kapcsolódik, mely a korai modern építészet Budapesten fellelhető néhány épületét állítja párhuzamba a Fehér Város építészetével.
„Miközben Menuhin Tel-Aviv utcáit járta, és szíve megtelt csodálattal mindazok láttán, amiket látott, rádöbbent, hogy itt olyan könnyednek és szabadnak érzi magát, amilyennek még soha sehol másutt.”
Y. D. Berkowitz: Messianic Times
Tel-Avivot 1909-ben alapították Jaffa egyik külvárosi területén egyfajta „kertváros” létrehozásának a szándékával. Első lakói a szűk sikátorok, a nyüzsgő kereskedelmi élet és a rossz higiéniai viszonyok elől menekülve kiköltöztek a városból. A városlakók felismerték a városszerkezet előre történő meghatározásának fontosságát, ami azután magasabb életminőséget tett lehetővé. A város építészeti stílusát ezt követően több bevándorlási hullám, és a politikai, szociális és gazdasági viszonyok is nagymértékben formálták, így Tel-Aviv építészeti stílusa a város alapítását követően egy-két évtizedenként változott.
Az ötödik bevándorlási hullám korábban sosem tapasztalt építkezési fellendülést vont maga után. Megnőtt az igény a gyors, egyszerű és olcsó lakhatási megoldások iránt, ami a Modern Movement építészeti mozgalom alapelveinek elfogadásához vezetett. 1933 és 1948 között mintegy 4000 modernista lakóépület épült a városközpontban. A Fehér Város néven híressé vált városrész Sir Patrick Geddes modern és organikus várostervezési irányelvei alapján épült. Tel-Aviv modern építészetét nagyban gazdagítja építészeinek multidiszciplináris képzettsége. Főbb inspirációs forrásaik között Le Corbusier francia építész, Erich Mendelsohn expresszív építészete, a német Bauhaus iskola, valamint a genti és brüsszeli építészeti intézetek említhetők. A helyi építészeti nyelv e különböző források fúziójával jött létre, és a helyi klímával összefüggő problémákra egyszerű megoldásokkal válaszoló közel-keleti kőműves kultúra elemei is felfedezhetők benne.
Az európai modern építészet itt tehát rárímel az olyan helyi környezeti sajátosságokra, mint az erős fény és a tikkasztó hőség. Többek között az európai modernizmusra jellemző, nagy üvegfelületek Tel-Avivban eltűntek az építészet nyelvéből, és csak utalásszerűen jelennek meg a lépcsőházi (gyakran hőmérőre emlékeztető) ablakok formájában. A hosszú szalagablakokat ugyancsak hosszú, süllyesztett erkélyek váltották fel különböző árnyékoló eszközökkel, ezen kívül megjelentek keleti és mediterrán hagyományokból kölcsönözött elemek is, mint például teraszok, kör- vagy téglalapalakú felső szellőzőnyílások és árkádok. A legkiemelkedőbb épületek homlokzatának arányai aprólékosan méretezettek; minimalista szépségük gyakran a horizontális és vertikális síkok, valamint a nyílások és az egybefüggő falfelület közötti tökéletes egyensúlyban rejlik. A város épületei változatos módon viszonyulnak az utcához, és a modern építészetre jellemző vízszintes hangsúlyok alkalmazása és az épületek festése folytonos párbeszédet teremt az utak mentén. Az épületek így homogén szövetté rendeződnek. A világon egyedül itt, a tel-avivi Fehér Városban található meg egy helyen a legtöbb korai modernista ház. Az épületek sajátos karakterrel és csaknem emberi tulajdonságokkal bírnak. Vannak „mozgásban lévő” és „statikus”, „nyitott” és „zárt”, szomorú és vidám épületek; némely építmények jelentéktelennek tűnnek, de mégis meghatározónak bizonyulnak. A városrészt 2003-ban az UNESCO világörökség részévé választották.
Kurátorok: Prof. Arch. Nitza Szmuk, Arch. Tal Eyal
A kiállítás producerei: Smadar Timor; Noa Karavan-Cohen
Kiállítás designer: Peter Szmuk
Együttműködő partnerek: Liebling House – White City Center, Tel-Aviv; Tel-Aviv Város Önkormányzata; Tel Aviv Museum; Izrael Állam Nagykövetsége, Budapest; Budapest Főváros Önkormányzata; Budapest100 – KÉK Kortárs Építészeti Központ, Budapesti Történeti Múzeum, Budapest PhotoFestival
Megtekinthető: 2022.04.08. – 2022.06.11.
Virtuális kiállítás
A teljes képernyős megtekintéshez kattintsatok ide!
A virtuális tárlatot készítette a virtu•ART•tour
Online tárlatvezetés
SAJTÓMEGJELENÉSEK
2022. május 27. Funzine.hu – 5 remek kiállítás Budapesten, amit érdemes megtekinteni júniusban
2022. május 27. Fashion Street Online – Szerb Antal-emlékfaültetéssel indult tegnap az 5. Tavaszi Sétafesztivál
2022. május 25. Kultúrjunkie Blog – Tárlatvezetéssel búcsúzik TEL-AVIV FEHÉR VÁROSA a Deák17 Galériától
2022. május 4. M5 Kunszt – 2022.05.04-i adás
2022. április 26. EWTN – Tel-Aviv fehér városa – Nemzetközi utazótárlat a Deák 17 Galériában – Garami Gréta
2022. április 26. Építészfórum.hu – Tel-Aviv fehér városa: nemzetközi építészeti utazókiállítás
2022. április 21. port.hu – Új múzeumpedagógiai foglalkozások
2022. április 12. prae.hu – Tel-Aviv modernista építészetét bemutató kiállítás érkezett Budapestre
2022. április 8. port.hu – Tel-Avív fehér városa
2022. április 6. octogon.hu – Tel-Aviv fehér városa
2022. április 6. Hype&Hyper – Tel-Aviv fehér városa – Nemzetközi utazótárlat érkezik a Deák17 galériába
2022. április 6. mazsihisz.hu – Tel-Aviv fehér városa Budapestre érkezik
2022. április 5. kultúra.hu – Tel-Aviv fehér városa – Nemzetközi utazótárlat érkezik a Deák17 Galériába