„Mit jelent egy szál virág? Mit ábrázol, mit szimbolizál? Semmit, egyszerűen van. És ez a csoda. Hogy ez a csoda miből áll össze, ha felbontjuk? A formából? A színből? Az illatból? És mit jelent a forma, az illat, a szín? Önmagán kívül semmi mást. Ugyanez érvényes a geometrikus művészetre is, ami szintén önmagáért van. Az, ami.” — Carmelo Arden Quin
A MADI mozaikszó, amelynek jelentése Mozgás, Absztrakció, Dimenzió és Invenció. A Mozgás a műtárgyak mobilitását, részeinek kimozdulását, s a mozgalom dinamizmusát és fejlődését tükrözi. Az Absztrakció a geometria alapelemeire, a tárgynélküli formavilágra utal. A Dimenzió a műalkotások térbeli kiterjedését, illetve a környezethez fűződő viszonyát mutatja, míg az Invenció a találékonyságot, a kreativitást, a játékosságot fejezi ki. A mozgalom Buenos Airesből indult 1946-ban, amikor többek között Carmelo ARDEN QUIN, Rhod ROTHFUSS, a Magyarországon született Gyula KOSICE közreadták a Movimiento MADI című kiáltványukat.
A MADI gyökerei a huszadik század eleji avantgárd irányzatokból erednek. A mozgalom egyszerre ötvözi a kubizmus redukáló formanyelvét, a futurizmus dinamizmusát, a fauvizmus színvilágát és a konstruktivizmus tér-sík játékát. A MADI nem zárkózik el a zene, a tánc, a szöveg és vers, illetve
a nem hagyományos képzőművészeti alkotások összefonódásától sem. Előszeretettel emel be újfajta anyagokat, mint például az üveg, a plexi, a műanyag, az acél és mágnes, vagy akár az ipari design elemek.
A tárlaton láthatjuk a konstruktivista előképek grafikai lenyomatait: a MADI mozgalmat inspiráló MALEVICS és LISZICKIJ szuprematista alapvetéseitől, TATLIN „tornyán” át RODCSENKO mértani formákkal létrehozott univerzumán keresztül, KASSÁK Lajos és MOHOLY-NAGY László képarchitektúrájáig. A kiállításra beválogatott munkák hűen tükrözik e komplex hagyományt a MADI mozgalom magyar képviselőin keresztül is. FAJÓ János egzakt arányrendszerű alkotása, HAÁSZ István monokróm reliefje, ÉZSIÁS István Moholy-Nagy előtt tisztelgő üvegplasztikája vagy HARASZTŸ István mágneses, elektromosan működtetett mobilszobra is. A tárlat széles palettán vázolja fel a mozgalom csaknem 80 éve tartó alakulását az alapítók ARDEN QUIN és Martin BLASZKO munkáival kezdve, Salvador PRESTA és BOLIVÁR korai alkotásain át egészen RIDEL és FRANGI formázott vásznáig.
DÁRDAI Zsuzsa és SAXON SZÁSZ János több mint 30 éve töretlen gyűjtői, alkotói és művészettámogató munkájának eredményeként a Deák17 Galériában 20 országból, több mint 100 alkotó műve kerül bemutatásra azzal a céllal, hogy minél átfogóbb képet kap-junk a kortás művészet e kiemelkedő szeletéből. A Mobil MADI Múzeum monumentális és mai napig növekvő gyűjteménye nem csupán azért különleges, mert felöleli a huszadik század második felének egyik legmeghatározóbb mozgalma teljes történetét, hanem mert a mai napig aktuális, sőt SAXON Poliuniverzuma által a matematikát, fizikát és művészetet ötvöző kérdésfelvetésekkel igyekszik felfedezni a végtelen univerzumot.
Kurátorok: Dárdai Zsuzsa művészetkritikus, Turóczi Réka Sára művészettörténész
Kiállított művészek: AINAUT [F], APIKIAN [F], ARDEN QUIN [ROU], ASI DIEGO [ROU], BÁLVÁNYOS [H], BÁNYÁSZ [H], BECERRIT [YV], BELIC [SRB], BENSASSON [F], BESSE [F], BINET [F], BLASZKO [RA], BOLÍVAR [ROU], BORZOBOHATY [PL], BOTOS [H], BOURGUIGNON [F], BRANCHET [F], BRITEZ di SANO [ROU], CACERES [RA], CAPORICCI [I], CECERE [I], CORTESE [I], D’AMICO [USA], de JONG ORLANDO [NL], DRUGDA [SK], ERDÉLY [H], ÉZSIÁS [H], FAJÓ [H], FALK [S], F. FARKAS [H], FAUCON [B], FORLIVESI [I], FRANÇOIS [B], FRANGI [I], FROMENT [F], FULCHIGNONI [I], GALVÁO [BR], GLASS [D], GOLD [USA], GONCHARENKO [RUS], GUEDES [BR], HAÁSZ [H], HARASZTŸ [H], HERCZEGH [H], HERRERA [YV], HETEY [H], HOFFER-JOHNSON [USA], HOLMSTRAND [S], L. HORVÁTH [H], P. HORVATH [B], HULÍK [SK], JARA [EC], JOLÁTHY [H], KELLE [H], KIMURA [J], KLEIN KRANENBARG [NL], KOBAYASHI [J], KOLEYCHUK [RUS], KONTUR [H], KOVÁCS [H], KOZLOV [RUS], LAMBELÉ [B], LAPEYRÈRE [F], La ROSA [YV], LOMBARDI [I], LUGGI [I], MAGNUS [S], MANCINO [I], MARAFKÓ [H], MARINHO [BR], MASCIA [I], MATZON [H], MILO [I], MINORETTI [I], MIYAZAKI [J], MORI [J], MYERSCOUGH [AUS], NEM’S [H], NEYRAT [F], NICOLATO [I], OLEJNICZAK [USA], PASQUER [F], PATAKI [H], PERROTTELLI [I], PILONE [I], PINNA [I], POIROT-MATSUDA [J], PRESTA [I], RADKE [PL], RIDELL [S], ROITMAN [ROU], ROSA [I], RUBENS [B], SAINT CRICQ [F], SAXON [H], SERNAGLIA [I], SILVA [YV], SOMFAI [D], STAFFORINI [RA], STEMPFEL [F], SZARAZ [B], TIMER [B], VACHER [F], van LIER [NL], A. WEBER [CH], M. WEBER [CH], ZANGARA [AUS], ZEISEL [D]
Elődök: ARDEN QUIN [ROU], KANDINSZKIJ [RUS], KASSÁK [H], LISZICKIJ [RUS], MALEVICS [RUS], MOHOLY-NAGY [H], PÉRI [H], RODCSENKO [RUS], TATLIN [RUS], TORRES GARCIA [ROU]
Megnyitó: 2024. március 21. csütörtök 17:00
Megnyitja: Maria Lorena CAPRA, Argentína magyarországi nagykövete és DÁRDAI Zsuzsa művészetkritikus, a Mobil MADI Múzeum alapító-kurátora
Megtekinthető: 2024.03.22. – 06.04.
Együttműködő partner: Argentin Nagykövetség, Mobil MADI Múzeum, Poly-Universe Ltd., Saxon Art Gallery
Virtuális kiállítás
A teljes képernyős megtekintéshez kattintsatok ide!