A kiállítás középpontjában a kortárs magyar gyermekkönyvek szörnyképei és az Én kicsi Szörnyem című rajzpályázat gyerekalkotásai állnak. A tárlat lehetőséget adna közös gondolkodásra arról, hogy belső félelmeik vizualizálása miképpen segít a gyermek szorongásainak leküzdésében. A szörnyek ábrázolása meddig szorongásoldó és mettől kezdve szorongás keltő jelenségek? Miképpen kapcsolódnak a mai szörnyek az emberiség kollektív emlékezetében tárolt megannyi, archaikus képzeletbeli szörnyhöz?
Szörnyeket azóta fest az ember, amióta fél – egyszóval a kezdetek óta. Azzal, hogy formát adott nekik, szembenézett és megküzdött velük. Az emberi képzeletet évezredek óta lakják farkasemberek, kutyafejű istenek, földönkívüliek, trollok, óriások, ördögök, démonok és vámpírok. Formájukban kezdettől fogva vegyül tapasztalat és képzelet: ismert alakzatokból (állat, növény) konstruált hibrid lények ők. Az archaikus mítoszok történeteiből vándoroltak át a mesékbe, és a képzőművészet példáiból a gyerekkönyvek illusztrációi közé.
Kiállításunk középpontjában a kortárs magyar grafikusok illusztrációi állnak. Első egysége a mitikus lények közül azokra fókuszál, akik a mesék legismertebb szereplői, a sárkányok. Napjaink gyerekirodalmában már keresve se igen találunk pusztító, gonosz sárkányt, sokkal inkább a Csukás István Süsüjéből is jól ismert bizonytalan, jóindulatú sárkányok jellemzőek, mint Tihamér Sipos Gyula meséjében vagy Kajtikó Zágoni Olga történetében. A távol-keleti kultúra barátságos, segítő sárkánya tűnik fel Finy Petra meséjében, ahol a Fehér Hercegnő társa az Aranysárkány.
A szörnyek és képzeletbeli lények ábrázolásának több évezredes képi hagyományai a gyerekkönyvek illusztrációiban is tovább élnek. Ilyen a mitikus hősök küzdelme a szörnyekkel (pl. a hidrát legyőző Herkules alakja) vagy a sárkányölő hősök hosszú sora. Ez néhol klasszikus formában tűnik fel, mint Rényi Krisztina vagy Horváth Ildikó rajzain, másutt humorba öltve, mint Nagy Norbert rajzán.
A szörnyek hadának a sárkányok mellett jól ismert szereplői a meseirodalomban az ördögök és a boszorkányok. Alakjukat a gyerekkönyvek illusztrátorai az absztrakció és stilizálás rajzi eszközeivel teszik kevésbé félelmetessé, amint azt Herbszt László kompozíciói is jól szemléltetik.
A művészi fantázia legszabadabb területét kétségtelenül a hibrid lények jelentik. Az ősi hitvilágnak régóta szereplői az ember-állat vagy állat-állat keresztezéséből létrejött képzeletbeli lények. A játékos fantázia teremtményei ők, ami mélyen rokon a gyermekek képalkotó kreativitásával. Molnár Jacqueline rajzain a művészi teremtőerő szabadsága hívja életre ezeket a különös színű és alakú lényeket.
A szörnyek megjelenítése a gyerekirodalomban gyakorta azt a célt szolgálja, hogy alakot adjon a gyerekek félelmeinek. Adamik Zsolt bibedombi szörnyeinek Hanga Réka ad barátságos formát, míg a gyerekszobában lappangó szörnyeket Orosz Annabella kedvesen szertelen rajzai idézik meg. Dániel András rajzai pedig játékos humorral hatástalanítják a találkozást az ágy alatt lakó képzeletbeli szörnyekkel.
A gyerekirodalom szörnyei tehát köszönik szépen jól vannak, virágzanak és szaporodnak a mesékben és az azokat kísérő képekben. És bizony, hasznos szörnyek ezek, nem csak azért, mert alakot adnak a gyermeki félelmeknek, hanem mert a képzőművészet kimeríthetetlen fantáziavilága is testet ölt bennük.
Kiállító művészek: Baranyai (b) András, Bölecz Lilla, Cselőtei Zsófia, Dániel András, Felvidéki Miklós, Ferth Tímea, Grela Alexandra, Hanga Réka, Herbszt László, Horváth Ildikó, Kállai Nagy Krisztina, Kecskés Judit, Kun Fruzsina, Kürti Andrea, M. Nagy Szilvia, Makhult Gabriella, Maros Krisztina, Metzing Eszter, Molnár Jacqueline, Nagy Norbert, Nagy Zoltán, Orosz Annabella, Remsey Dávid, Rényi Krisztina, Rofusz Kinga, Szegedi Kata, Szimonidész Hajnalka, Takács Mari, Vihart Anna
Kurátor: Révész Emese művészettörténész
A megnyitó és a kapcsolódó programok sajnos a jelnlegi helyzetet figyelembe véve elmaradnak.
A kiállítás képanyaga az oldal alján található lenyitható képgalériákra kattintva
( KORTÁRS ILLUSZTRÁTOROK V | GYEREK ALKOTÓK V ) tekinthető meg.
Megnyitó: 2020. 04. 15. 17:00 – elmarad!
Megnyitja: Révész Emese kurátor
Zene: Musica Moralia
Megtekinthető: 2020. 04. 15 – 07. 08.
Kapcsolódó programok:
elmarad! – április 17. – 17:00-18:00 – Kurátori tárlatvezetés Révész Emesével
elmarad! – április 18. – 14:00-16:00 – Budapest Art Week galériatúra: Pesti Bestiárium
A kiállítás a Budapest Art Week hivatalos programjának része. Támogató: Pozsonyi Pagony Kiadó.
A kortárs illusztrációk képjegyzéke itt érhető el.
A gyerek alkotók munkáinak képjegyzéke itt található.
Révész Emese művészettörténész, kurátor: Útmutató szörnyűző rajzokhoz
A kiállítás katalógusa letölthető innen.
Megjelenések:
2020. július 6. – a Gyerekfilm Akadémia nyári táborában készült kisfilm a kiállításról
2020. június 28. – Revizor online – Bihari Ágnes: Szörnyek a falon
2020. június 3. – Ifjúsági és Gyerekirodalmi Centrum – A szörnyek köztünk és bennünk élnek
2020. május – Lucsánszky Ágnes múzeumpedagógus tárlatvezetése – videó
2020. május – Révész Emese kurátori tárlatvezetése – videó
2020. május 25. – Prae.hu – Hogyan ábrázoljunk szörnyet?
2020. május 13. – Kultúra.hu – Képpé tett szörny(űség)ek
2020. április 27. – Élményvadász.blog.hu – Szörnyek egy belvárosi galériában
2020. április 19. – Fidelio.hu – Fidelio Matiné: Szobaszörnyek, rajzpályázat és a Fehérlófia
Kortárs illusztrátorok
Amióta önálló gyerekkultúráról beszélhetünk egyáltalán, abban helyet kaptak a szörnyszülemények is. Olyan figurákról van szó, akik évezredek óta ott tanyáztak a legendák, mesék és a természettudományosan megismerhető világ határvonalán. Létezésük bizonysága hosszú időn át a róluk készült temérdek festmény és rajz volt, amely a megfigyelés objektív leírásán innen és túl kézzelfogható, fizikai közelségbe hozta alakjukat. Ám miután a felvilágosodás tudományos objektivitása az utolsó kis baziliszkuszt is kisöpörte a fizikailag bizonyíthatóan létező teremtmények szigorúan őrzött rendszertanából, a képzeletbeli lények a mítoszok és mesék karanténjába szorultak, hogy végül a művészet Paradicsomkertjében leljenek otthonra. Innen kalandoznak el azóta is a gyerekkultúrába, ahol igencsak otthonosan érzik magukat, hiszen maguk is két világ szülöttei, ahogy a gyermeki univerzum sem von még éles határvonalat valóság és képzelet közé. A szörnyek képzeletbeli lényekké szelídült formái mostanra a gyerekszobák rendes lakói lettek, illatos, színes plüssfiguraként ott vannak a gyerek születésénél, kulcstartóként megbújnak az iskolatáskában, viháncolnak a gyerekkönyvek lapjain és filmek képkockáin, ijesztgetnek a számítógépes játékok képernyőin, fokozatosan előkészítve a felnőtt tömegkultúra mind borzongatóbb lényeinek fogyasztását. Napjaink szörny-konjunktúrája azt jelzi, sosem szerettünk ennyire félni, vagy még sosem féltünk ennyire.
A művészet történetét évezredek óta lakják farkasemberek, kutyafejű istenek, földönkívüliek, trollok, óriások, ördögök, démonok és vámpírok. Formájukban kezdettől fogva vegyül tapasztalat és képzelet: ismert alakzatokból (állat, növény) konstruált hibrid lények alakját öltötték magukra. Az archaikus mítoszok történeteiből vándoroltak át a mesékbe, és a képzőművészet példáiból a gyerekkönyvek illusztrációi közé. A gyerekkönyvek illusztrációiban fellelhető a szörnyek képzőművészeti ábrázolásának szinte valamennyi ikonográfiai alaptípusa, ám tartalmában és megjelenésében az olvasó-néző korosztály sajátos igényeihez igazítva. Kiállításunk középpontjában a kortárs magyar grafikusok illusztrációi állnak. Válogatásunk reményeink szerint reprezentálja a mai magyar illusztráció stiláris sokszínűségét és képi kvalitását.
Hétfejűtől az egyfejűig – sárkányok
A sárkány alakja az európai kultúrában hagyományosan hüllőszerű, főként a kígyó és gyík jegyeit magánviselő keverék lény, amely szárazföldi, repülő vagy vízi jellege szerint viselhet agyarakat, karmokat, szárnyakat vagy uszonyokat. Rofusz Kinga Varázsfuvolához kapcsolódó illusztrációján a toronyba zárt kis királylány rajza így veszi végig a sárkány jellemzőit: „nagy fej, hártyás szárnyak, éles fogak és karmok, taraj és hosszú tüskés farok, láng, gőz, bűz és korom…”. A kortárs illusztrációkban néhol jól tetten érhető e lények megjelenítésének művészettörténeti hagyománya, mint Rényi Krisztina reneszánsz sárkányokat megidéző lényein vagy Cselőtei Zsófia szecessziós finomságú, pikkelyes kígyóin. Napjaink gyerekirodalmában már csak elvétve találunk pusztító, gonosz sárkányt, sokkal inkább a Csukás István Süsüjéből is jól ismert bizonytalan, jóindulatú sárkányok jellemzőek. Így például Vihart Anna finom ceruzarajzain, ahol a sárkányok nem félelmetes fenevadak, hanem nemes tartású, kifinomult és sérülékeny lények. Grela Alexandra pedig épp a képi olvasat kétértelműségét aknázza ki, amikor éles fogaikat kivillantó sárkányfejeiről a mese folyamán derül ki, hogy nem fenyegetnek, hanem önfeledten énekelnek. A sárkányok „megszelídítésének” hathatós eszköze a humor, ezt látjuk Kállai Nagy Krisztina színpompás rajzain, ahol a hétfejű fogorvoshoz megy, vagy épp szépítkezik.
A sárkányölő hős
A sárkányölő hős (vagyis a szörnnyel megküzdő hős) a mitikus és a varázsmesei hagyománynak egyaránt visszatérő eleme, a vizuális művészetekben pedig egyetemes vizuális toposz, archetípus, Aby Warburg kifejezésévél „pátoszformula”. A klasszikus magyar könyvillusztrációban a János vitéz és Benedek Elek meséinek olyan illusztrátorai mint Würtz Ádám, Kass János vagy Reich Károly teremtették meg a jelenet emblematikusan tömör képi előzményeit. Bölecz Lilla kékes tónusú képein a klasszikus képi hagyományok mintái nyomán jelenik meg a hidrával küzdő hős. Baranyai (b) András pedig humorral oldja Thészeusz és a Minotaurusz találkozásának mítoszát. A klasszikus magyar népmesei illusztrációs hagyományhoz kapcsolódik Horváth Ildikó rajza, ahol a szörny vizuálisan fenyegető jegyei a fiú fölé magasodó alakja, kígyószerűen tekergő fejei és vörös színe. Finy Petra meséjében a Fehér Hercegnő kísérője a keleti jó sárkány, aki Takács Mari festményein puha és védelmező alakot ölt. Nagy Norbert a humor eszközével oldja fel a történet feszültségét, amikor fizikai bántalom helyett a bortól kótyagos sárkányon diadalmasan taposó vitézt ábrázolja.
Ördögök, boszorkák, kísértetek
Napjaink gyerekkönyveiben aligha találunk valóban félelemkeltő lényeket. Az illusztrátorok a grafika számos eszközét bevetik annak érdekében, hogy enyhítsék vagy feloldják a szörnyek fenyegető jegyeit. Eljárásuk leginkább az esztétizálás – absztrahálás – stilizálás fogalmaival írható körül. Az esztétizálás a fantázialényeket kifejezetten míves, rajzilag kifinomult eszköztárral jeleníti meg. Maros Krisztina Varró Dániel viking legendáriumának verses meséjét kísérő lényei lekerekített formáikkal, derűs színezésükkel mentesek a szörnyek minden hagyományos ijesztő jegyétől. Herbszt László síkszerű, dekoratív formáiban az ördögök és vámpírok elvont, stilizált képi jellé absztrahálódnak. Molnár Jacqueline elvont, neon színekkel csillapítja a halottaiból visszatérő csontváz hölgy horrorisztikus jelenségét.
Hibridek és egyéb fantázialények
A művészi fantázia legszabadabb területét kétségtelenül a hibrid lények jelentik. Az ősi hitvilágnak régóta szereplői az ember-állat vagy állat-állat keresztezéséből létrejött képzeletbeli lények. M. Nagy Szilvia Szigeti Kovács Viktor verseskötetéhez készült rajzain már-már természettudományos aprólékossággal öltenek alakot a madár jellegű hibrid lények. A gyerekkönyvek illusztrációin a hibridek elvesztik szörny jellegüket és inkább játékos, mesebeli fantázialényeknek tekinthetőek, ez a formai játék pedig mélyen rokon a gyermekek képalkotó kreativitásával. Molnár Jacqueline rajzain a művészi teremtőerő szabadsága hívja életre ezeket a különös színű és alakú lényeket, a Villámhajigáló Diabáz és az Átváltozós mesékhez egyaránt a görög mitológiai hősök teremtik meg ennek hátterét. Ugyancsak mitikus gyökerű Schein Gábor Irijám és Jonibe verses meséje, amely a halkirálynő és madárkirály szerelméből fogant új lény eredetmondáját meséli el. Rofusz Kinga lírai, szimbolista-szürrealista képi világában az állatalakok emberarcot öltenek. Remsey Dávid Sündör és Niru történeteit kísérő monokróm, frottázs hatású képein különös anyaghatásokat idéz meg, Bocskoján porhanyós, kőszerű bőrrel, Tivonul Buffogó pedig növényekből sűrűn szőtt álcával jelenik meg. Dániel András rajzain a hibrid fantázialények a mindennapok természetes és teljes jogú lakói, akik közvetve a másság elfogadására is rávezetik nézőiket. „Mind egyformán utasok, mégis milyen sokfélék!” – kiált fel meglepetten a fantázialények birodalmában liftkezelőként beugró kisfiú.
Féleleműző szörnyek
A szörnyek megjelenítése a gyerekirodalomban gyakorta azt a célt szolgálja, hogy a félelmeknek és szorongásoknak alakot adjon, a megidézés erejével oldva őket. Orosz Annabella a gyerekszobában lappangó szörnyeket kedvesen szertelen rajzokon idézi meg, pasztellszínekbe oldott, kedves arcú lényei hatékonyan segíthetik a szorongások „kibeszélését”. Dániel András Mit keresett Jakab az ágy alatt? című kötetében az ágy alatti homályos veszélyzónába vezeti be főhősét. Rajzaiban alakot ad a kisfiúkat vacsorázó Hómamának, a szomorú Lepénylénynek, az ijesztgető Szőrzikének. Mindeközben a megjelenítés módja, Dániel groteszk, humoros rajzai sikeresen feloldják a szörnyek félelmetes erejét. Adamik Zsolt és Hanga Réka Bibedombi szörnyhatározója a bestiáriumok nagy hagyományú formáját követve a szörnyek ál-tudományos rendszertanát hozza létre. Ehhez a rajzoló a természettudományos vizuális ismeretközlés hagyományos képtípusait mozgósítja, így antik címerábrázolást, kódex illusztrációt, botanikai rajzot, száloptikával készült dagerrotípiát, családi albumból származó fényképet vagy régi újságfotót imitál. A rajzok lekerekített formái, derűs színkezelése üdítő módon enyhítik az egész szörnyvilág valószerűségét, ami jól szolgálja e kitalált világ szerzőjének voltaképpeni célját: a gyermeki félelmek csillapítását. Ahogy az író bevezetőjében megfogalmazza: „Ha a szörnyet megismered, félni többet már semmitől sem kell” – hozzátéve: „a szörnyek azért vannak, hogy lássuk, mitől félünk.”